İhracatın kaybedeni deri ve mücevher

Posted by

Yüksek üretim maliyetleri ve küresel durgunluğun etkisi ile 2024’e kan kaybederek giren ihracatta en büyük darbeyi emek yoğun sektörler aldı. Yılın ilk 4 ayını kapsayan ocak-nisan döneminde ihracat yıllık yüzde 2.7’lik artışla 82.9 milyar dolara ulaştı. Ancak ihracattaki artış, emek yoğun sektörlere yansımadı. Ocak-nisan döneminde ihracatın kaybedeni deri sektörü oldu. Deri sektörünün ihracatı yıllık yüzde 27.9 azalırken, yüzde 21.9’luk düşüş ile zeytin ve zeytinyağı ile yüzde 15.6’lık kayıp yaşayan mücevher sektörü, en çok düşüş yaşayan ilk 3 sektör oldu. Geçen yıl 1 Ocak-30 Nisan döneminde 714.3 milyon dolarlık ihracata imza atan deri ve deri mamulleri sektörünün 2024’ün aynı dönemindeki ihracatı 515 milyon dolara indi. Geçen yılın ilk 4 ayında 376 milyon dolarlık ihracata imza atan zeytinyağı sektörü bu yıl 294 milyon dolarlık bir seviyede kalırken, mücevher sektörünün ihracatı ise 2.1 milyar dolardan 1.8 milyar dolara indi. En büyük 3 ihracatçı sektör arasında yer alan hazır giyimde ise ihracat 6.6 milyar dolardan 5.7 milyar dolara düştü ve yüzde 13.8’lik kayıp yaşandı.

ZEYTİNYAĞINDA ERİME

Nisan ayında ihracatta yüzde 41’lik düşüş yaşayan zeytinyağı sektörünün ihracat gelirleri 84.2 milyon dolardan 49.2 milyon dolara düştü. İhracatı 447 milyon dolardan 344 milyon dolara inen mücevher sektörünün kaybı bir ayda yüzde 27.9 olurken, deri sektörünün ihracatı ise yüzde 27.4 oranında azalarak 145.8 milyon dolardan 105.8 milyon dolara indi. Savunma ve havacılık sektörünün ihracatı ise ilk 4 ayda yıllık bazda yüzde 10 azalarak 1 milyar 489 milyon dolardan 1 milyar 340 milyon dolara geriledi.

Parite kaybı 177.5 milyon doları buldu

Nisan ayında parite etkisi ihracatta 177.5 milyon dolarlık düşüşe neden oldu. Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Mustafa Gültepe, nisan ayı verilerine ilişkin yaptığı açıklamada, birim ihracat değerinin 1.34 dolara gerilediğini belirtti. Euro/dolar paritesinin de uzun bir aradan sonra ihracata olumsuz yansıdığını kaydeden Gültepe, “Euro’da yaşanan değer kaybı geçen ay ihracatımızda 177.5 milyon dolarlık düşüşe neden oldu. Ne yazık ki emek yoğun sektörlerimiz son dönemde rekabetçiliğini kaybetti. Gidişata bir an önce ‘dur’ dememiz gerekiyor” dedi.

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir